Test na vyhľadanie ukradnutého motorového vozidla
O zabezpečovacích systémoch sa toho za posledné roky veľmi veľa popísalo, hovorilo a rozpisovať základné princípy v tomto článku nemá význam. Predstava o tom, že montážou zabezpečovacieho zariadenia do vozidla je všetko vyriešené je mýlna a priam naivná. Všetky bez rozdielu potrebujú pravidelnú údržbu a všetky vyžadujú spoluprácu všetkých zainteresovaných (majiteľa, montážnu firmu, políciu, prípadne bezpečnostnú firmu). Ak ktorýkoľvek zo zainteresovaných nebude mať záujem spolupracovať pri riešení problematiky krádeží motorových vozidiel, zostane to vždy len na akejsi "náhode".
Ako sa presvedčiť či vybraný produkt, je naozaj ten pravý?
Česká republika drží jeden neslávny primát. Je štátom, kde krádeže vozidiel predstavujú takmer polovicu všetkých trestných činov. Preto sa Lidové Noviny rozhodli otestovať firmy zaoberajúce sa satelitnými a vyhľadávacími systémami v Čechách. Dali si nainštalovať do Škody Superb postupne všetky vyhľadávacie systémy jednotlivých firiem na trhu a potom predstierali krádež automobilu. Kritériom pri výbere firiem bolo, aby disponovali vlastným dispečingom a deklarovali navrátenie vozidla po ukradnutí, bez ohľadu na to aký systém používajú. Do výberu sa dostali Duel Services Europe (Kamenice u Prahy), Altea-Czech (Praha), Autoawacs Bohemia (Pardubice), Secar Bohemia (Praha). Najprv novinári urobili rozhovory vo vybraných firmách aby mohli získať čo najviac informácií o systémoch a o samotnom zásahu, ktoré potom porovnali so skutočnosťou. Montáž v jednotlivých firmách prebehla anonymne ako bežný klient.
Ako test prebiehal
Vlastný test spočíval v ukradnutí" vozidla odťahovou službou. Superb bol naložený odťahovou službou v obci Skršín u Mostu, vždy približne v rovnakom čase. Vozidlo bolo odtiahnuté asi 3km, pričom počas odtiahnutia bola aktivovaná "čierna skrinka" (zariadenie rušiace lokalizáciu motorového vozidla). Na internete sú tieto zariadenie bežne dostupné. Superb bol odtiahnutý až do Mostu a tam bol ukrytý do radových garáží kde bola vypnutá aj čierna skrinka. Nakoniec bolo vozidlo odvezené do značkového servisu kde mal servisný technik 60 minút na nájdenie prípadnú demontáž vyhľadávacieho systému. Technik nevedel akej firmy je zariadenie ani jeho názov. Po celý čas bola monitorovaná komunikácia s Dispečingom danej firmy a po dvoch hodinách bol test ukončený.
Vozidlo našla jediná firma.
Zo štyroch skúsených firiem našla ukradnutý Superb len jedna. K inkriminovanej garáži dorazili v danom čase len zásahové vozidlá SECARu. Pritom krádež bola nasimulovaná tak ako sa deje vo väčšine prípadov. Podmienky boli sťažené, mobilný telefón majiteľa bol nedostupný a bola použitá rušička GSM signálu, ktorú si môžete bežne kúpiť. Za najväčší nedostatok, ktorý sa prejavil je nemožnosť vyslania vlastnej monitorovacej hliadky do terénu. V skutočnosti by sme to mohli porovnať s prípadom keď máte zabezpečenú nehnuteľnosť a váš objekt je strážený bezpečnostnou agentúrou, ktorá Vám zavolá, že vám vykrádajú dom aby ste to vzali na vedomie a zavolali si na políciu. Technológia GPS/GSM sa tiež rámci zabezpečenia vozidla nejaví ako ideálna tak ako bolo popísané vyššie pri rušení monitorovania. V Teste obstála firma SECAR Bohemia so svojim produktom SHERLOG (na Slovensku GP-Jack III), ktorá splnila všetky kritéria hodnotenia a ako jediná ukradnuté vozidlo vďaka prepracovanej technológii a systému vyhľadávania našla. Zámerom tohto článku nie je poškodiť mená iných spoločností ale upozorniť na riziká, ktoré pri investícií do zabezpečovacej techniky je potrebné brať do úvahy. Cena je len jedným z charakteristických vlastností systému ale nie rozhodujúcim.