Ako si zabezpečiť automobil?
Veľa ľudí mi kladie takú otázku, ale ešte viacerí chcú poznať odpoveď na otázku: Ako si lacno zabezpečiť vozidlo? V tomto článku by som chcel rozobrať jednotlivé spôsoby zabezpečenia vozidla, popísať ich výhody a nevýhody, ale výber nechať na čitateľa.
Poradie zabezpečení som zoradil podľa vlastného rebríčka sily ochrany. Takže začneme od najsilnejšej po najslabšiu. Samozrejme silu ochrany je možné zvýšiť aj vhodnou kombináciou viacerých typov nižších ochrán.
1. Dokonalá ochrana
Existuje len jedno dokonalé zabezpečenie vozidla, ktoré Vám zaručí na 100%, že Vám nikto nedokáže Vaše vozidlo ukradnúť, vykradnúť, alebo ináč poškodiť. Toto zabezpečenie nie len že nič nestojí, ale navyše Vám ušetrí nemalé finančné prostriedky. Takže, ak teraz rozmýšľate nad kúpov nového vozidla pozorne si prečítajte nasledujúcu vetu. Nekupujte si žiadne auto, lebo ako vraví básnik: "Len auto ktoré nevlastníte Vám naozaj nikto nemôže ukradnúť!"
Výhody:
nulové náklady na zabezpečovací systém, ušetrené financie za nákup auta
Nevýhody:
musíte používať nohy, MHD, taxi, prosiť sa známym, nikto Vám nebude závidieť nové auto a ďalších 135 dôvodov, ktoré pre krátkosť času neuvediem
Tento spôsob zabezpečenia, ak nemáte v dispozícii služobné vozidlo na súkromné účely odporúčam použiť len v krajnom prípade. Ináč vystavujete seba a svojich blízkych duševnej traume, pocitom menejcennosti a nespoznáte zamestnancov Secaru.
2. Aktívne systémy zabezpečenia s napojením na pult
Medzi aktívne systémy patria všetky systémy, ktoré sú nejakým spôsobom napojené na pult centralizovanej ochrany (ďalej PCO). Najčastejšie sú vozidla vybavené GPS modulom a pri narušení vozidla je pomocou GSM signálu odovzdaná informácia o poplachu na PCO. Veľký pozor pred výberom systému je treba venovať službe, ktorú Vám PCO poskytuje. Ak nevedia do terénu vyslať vlastné výjazdové vozidlá a celá služba spočíva v tom, že Vám oznámia kde bolo auto ukradnuté a kam ide je dosť málo. Tieto informácie si viete z vozidla posielať aj na vlastný telefón, čo stojí oveľa menej ako poplatok za PCO.
Najsilnejšiu ochranu poskytuje systém GP-Jack III, potom Lo Jack 2011, EuroJack III, Athos-Jack. Týmto systémom som dal najlepšie hodnotenie preto, lebo informácie o poplachu odovzdávajú na PCO, ktoré zabezpečí dohľadanie a zaistenie vozidla nie len na území Slovenska , ale aj v zahraničí (viac info na Eurowatch). Všetky hore uvedené systémy, boli vyvinuté v spoločnosti Secar Košice, s.r.o. a sú montované len v sieti Secar čím je dosiahnutá vysoká utajenosť spôsobu montáže a princíp činnosti čo sa nedá povedať o mnohých iných systémoch, aj od renomovaných značiek, ktoré majú za úlohu predať čo najväčší počet kusov, preto školia mnoho technikov a technická dokumentácia je bežne dostupná. Vyradenie celého systému z prevádzky je potom otázkou zaslania jednej, alebo niekoľkých sms-iek. Ešte viac zraniteľný je fabricky dodávaný systém, kde zlodejom stačí podrobne preskúmať jedno vozidlo a keďže v celej sérii je to rovnaké vie presne, kde má položiť rušičku, ktorý konektor vytiahnu, alebo čo zmeniť cez diagnostickú zásuvku. Na konci rebríčka sú rôzne GPS systémy za veľmi priaznivé ceny od ázijských a našich domácich kutilov, ktoré občas aj fungujú, ale rátajte s minimálnou technickou podporou v budúcnosti a častejšie vybitým akumulátor vozidla.
Výhody:
Vysoká úroveň ochrany, zľavy v poisťovni, možnosť vedenia knihy jázd, kľudný spánok
Nevýhody:
Cena, poplatky za PCO, nutný pravidelný servis,
Tento spôsob ochrany je vhodný pre vozidlá s cenou nad 30000€, rizikové značky, ak sa na vozidle prepravuje drahý tovar, pre služobné vozidlá hlavne v spojení s generovaním knihy jázd a pre tých ktorým by vozidlo veľmi chýbalo.
Pozor! Pri kúpe GPS monitorovacieho systému na generovanie knihy jázd si síce tiež kupujete systém, ktorý Vám umožní presné lokalizovanie vozidla, ale nie je to zabezpečovací systém. Väčšinou neobsahuje záložné zdroje, vlastnú logiku vyhodnocovania alarmu, skrytú montáž a nie je napojený na PCO s 24-hodinovou službou, ale informácie sú ukladané na server odkiaľ si ich v prípade potreby môžete stiahnúť.
3.Aktívne systémy zabezpečenia s napojením na majiteľa (vodiča) vozidla
GPS Autoalarmy sú odpoveďou na najnovšie trendy v ochrane vozidiel. Je to veľmi účinná ochrana vozidla. Komunikácia pomocou GPS/GSM/SMS/GPRS a aplikácii pre Android aj IOS dáva autoalarmu nové možnosti. GPS/GSM autoalarm CA-2103 Athos združuje v sebe: kvalitný autoalarm s CAN zbernicou, imobilizér, GSM pager, diaľkový kontroler, GPS lokalizátor, knihu jázd,... Je možné si zakúpiť služby Auto na mape, Auto pod kontrolou alebo pripojenie na 24-hodinový dispečing Secar.
Autoalarm Fandor DS512 GPS je veľmi obľúbený typ GPS autoalarmu s CAN zbernicou, ktorá umožní ovládanie vozidla originálnými ovládačmi a v prípade potreby aj prídavným ovládačom. Alarm je možné ovládať aj pomocou aplikácie TYTAN GPS (Android aj IOS). To isté platí aj pre GPS autoalarmy Pandora.
GPS lokalizátor Sniper slúži na zistenie polohy vozidla prostredníctvom GPS súradníc (komfortné ovládanie systému aplikáciou GPS SNIPER). Je vhodný na inštaláciu ako prídavný modul k existujúcemu autoalarmu vo vozidle, alebo ako samostatné zariadenie na vyhľadanie vozidla pri krádeži alebo jeho odtiahnutí.
GSM autoalarm CA 1802 Athos, iné typy GPS a GSM autoalarmov (Keetec, Cobra, Meta) sú za autoalarmami Athos preto, lebo len autoalarmy Athos od českého výrobcu Jablotron majú internetovú podporu pre správu a obsluhu, možnosť integrovať sa s domovým zabezpečovacím systémom, podporu celého radu bezdrôtových zabezpezpečovacích prvkov ako sú priestorové snímače, detektory rozbitia skla, dymu, plynu, náklonu, možnosť otvárania brány,... Bezpečnejšie je vždy ovládať autoalarm prídavnými ovládačmi ako priamo ovládačom od vozidla, ale nakoľko je ovládanie pôvodnými ovládačmi oveľa pohodlnejšie tak sa častejšie používa tá menej bezpečná alternatíva. U rizikových skupín vozidiel, hlavne pre BMW odporúčam používať externý ovládač, alebo kombinovať autoalarm s ďalším systémom napríklad Imobilizér META M43, Mechanické zabezpečenie
Výhody:
V prípade narušenia vozidla vám samotný autoalarm ohlási príčinu poplachu na váš mobilný telefón napr.: Moja Octavia hlasi: Pozor poplach, Otvorenie kapoty, cas 12:06, 28.03.2007. Zároveň môže oznámiť svoju polohu: Uzivatel sa nachadza: Kosice, Alejova, Juh.) a aj globálnu polohu vo forme zemepisnej šírky, dĺžky, nadmorskej výšky a aktuálnej rýchlosti vozidla (ak je v pohybe), respektíve link, na ktorý ak kliknete a máte v mobile pripojenie na internet sa Vám priamo zobrazí mapa s pozíciou vozidla. Tým,že môžete takmer okamžite reagovať na príčinu poplachu, často je zlodej vyrušený a viete predchádzať aj následným škodám (ak Vám zlodej rozbije večer na aute okno a vy sa to dozviete až ráno pred cestou do práce v prípade že celú noc lialo ako z krhle je auto nie len vykradnuté, ale aj vytopené).
Nevýhody:
Možné rušenie GSM/GPS, nutnosť mať v zariadení SIM kartu mobilného operátora, cena, v prípade skutočnej krádeže je majiteľ väčšinou pod takým stresom, že nedokáže účinne koordinovať dohľadanie vozidla
4. Dvojcestné autoalarmy
Autoalarmy Vám v prípade narušenia vozidla zobrazia príčinu polachu na ovádači alarmu. Odporúčaný typ autoalarmu Autoalarmy Pandora, Keetec , Steelmate. O ovládaní pôvodnými diaľkovými ovládačmi platí to čo som písal vyššie.
Výhody:
Okamžité hlásenie príčiny poplachu, možnosť ovládať systém továrenským alebo prídavným ovládačom naraz, možnosť diaľkového štartu vozidla, bezplatná komunikácia s vozidlom, .
Nevýhody:
Obmedzený dosah (v meste reálne do 300m), rušenie signálu, vyššia kľudová spotreba (cca 40mA), veľký diaľkový ovládač náchylný na poškodenie, zložitejšia obsluha. V moderných vozidlách nie je možné urobiť regulárne diaľkové regulárne štartovanie motora (bez zápisu chýb do riadiacej jednotky). V dnešnej dobe určite doporučujem použiť radšej niektorý z GPS, alebo GSM autoalarmov.
5. Klasické jednocestné autoalarmy
Je dôležité povedať, že autoalarm je základ zabezpečenia vozidla a vozidlo by každopádne malo mať nejaký autoalarm. Najbezpečnejší variant je autoalarm ovládaný prídavnými diaľkovými ovládačmi, potom sú prídavne autoalarmy ovládane ovládačmi vozidla a na konci sú fabricky dodávané autoalarmy. Vhodné typy autoalarmov sú v kategórii jednocestné autoalarmy.
Výhody:
Rôzna cenová hladina, možnosť diaľkového ovládania zámkov dverí aj pre vozidlá, ktoré nemajú, alebo majú iba jeden diaľkový ovládač
Nevýhody:
Lacné typy spôsobujú falošné poplachy
6. Mechanické zabezpečenie
Základným mechanickým zabezpečením vozidla sú dverné zámky a kľúč zapaľovania. Dnes je snáď každému jasné, že iba dverný zámok nezabráni vstupu neoprávnenej osoby do vozidla. Je veľmi veľa možností: vytvorenie kópie kľúča podľa zámku palivovej nádrže, vyháčkovanie dverí, rozbitie okienka a pod. Naštartovanie vozidla bez kľúča je pre skúsených zlodejov otázkou len niekoľkých sekúnd.
Doplnkové mechanické zabezpečenie zvyšuje prácnosť ukradnutia celého vozidla. „Páka“ na volant môže dnes odradiť iba "záujemcov o nočnú vychádzku", pre skutočných zlodejov nie je prekážkou. Podobne je možné hodnotiť aj rôzne zámky na pedále. Podstatne väčšie komplikácie zlodejom spôsobí kvalitný zámok riadiacej páky. Tento spôsob zabezpečenia je vhodné kombinovať s niektorým z hore popísaných spôsoboch ochrany. Čo sa týka zámku volantovej tyče Zederlock, ten zabezpečí výrazné skomplikovanie krádeže vozidla, ale je to tak zásadný zásah do konštrukcie vozidla a interiéru, že ja by som si to do svojho auta nikdy nedal. Čo som videl (asi 6 montáži, ktoré som mal možnosť podrobnejšie prezrieť), ani na jednom vozidle po montáži už nesedeli plasty ako pred montážou a na dvoch vozidlách pri točení volantu bolo počuť čudné zvuky. Každému záujemcovi o montáž Zederlocku odporúčam pozrieť si pred montážou namontovanú zámku v rovnakom type vozidla ako je to Vaše.
Do tejto kategórie by som zahrnul aj bezpečnostné fólie na sklá, ktoré tiež dobre poslúžia hlavne pri pokuse o vykradnutie auta rozbitím okna.
Výhody:
Zvyšuje sa prácnosť ukradnutia vozidla
Nevýhody:
Vyžaduje od vodiča ďalšie odomykanie a uzamykanie (to trochu znepríjemňuje život, časom otupí ostražitosť vodiča a obmedzí používanie zámku pri krátkodobom parkovaní vozidla). Mechanický zámok vám vôbec neochráni vybavenie vozidla (rádio, prehrávač, osobné veci a podobne). Zlodej má navyše takmer neobmedzený čas na prekonanie zámku. Jednoducho nie je rušený žiadnou sirénou a vozidlo nie je po prekonaní prekážky ani imobilizované.
7. Imobilizér
Imobilizér je pasívne zabezpečovacie zariadenie, ktoré vo vozidle iba rozpája, pomocou niekoľkých kontaktov, vybrané elektrické okruhy. Technickým parametrom týchto zariadení je počet a maximálna prúdová záťaž rozpájaných okruhov. Obvyklé sú tri okruhy a možná záťaž 10 až 30 A, alebo rôzne kombinácie týchto hodnôt. Toto umožňuje prerušiť imobilizérom napríklad napájanie palivového čerpadla, ovládanie cievky štartéra, zapaľovania alebo blokovať elektroniku vstrekovacej jednotky. Ďalším parametrom imobilizéra je spôsob jeho ovládania. Imobilizácia sa najčastejšie vykonáva bezkontaktným pripojením kódovacieho čipu do čítacej jednotky. Majiteľ nosí so sebou elektronický kľúč, ktorého prítomnosť povolí naštartovanie vozidla, alebo sa ovláda pomocou diaľkového ovládača ako autoalarm. Ďalším riešením sú aj rôzne skryté prepínače, alebo bezkontaktné relé, ktorých hlavnou prednosťou je široká variabilita umiestnenia a prevedenia.
V súčasnosti vyrábané vozidlá sú takmer všetky dodávané so sériovo zabudovaným imobilizérom. K jeho odblokovaniu je nutné väčšinou použiť originálny kľúč, pretože v ňom je zabudovaný mikročip, ktorý môže imobilizér odblokovať. Toto riešenie podstatne komplikuje naštartovanie vozidla bez originálneho kľúča, avšak pre profesionálnych zlodejov nie je sériový imobilizér vôbec žiadnou prekážkou.
Výhody:
Bráni naštartovaniu vozidla,
Nevýhody:
Nechráni vybavenie vozidla pred vykradnutím, v nových typoch vozidiel má prerušenie dôležitých obvodov pre chod vozidla za dôsledok zápis porúch do pamäte riadiacej jednotky a jej možný prechod do núdzového režimu.
Všeobecné odporučenie
Od všetkých zabezpečovacích zariadení žiadajte potvrdenie o ich homologizácii. K nim patrí vyhlásenie o zhode s technickými predpismi Európskej únie so značkou E alebo atest Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií, sekcie cestnej dopravy a ním prideľovaná značka 27MD s poradovým číslom, ktorý schvaľuje zariadenie vo vzťahu k bezpečnosti jeho užívania v cestnej prevádzke. Taktiež odporúčame ku štandardne montovaným imobilizérom (alarmom) doplniť aj individuálne montovaný autoalarm najlepšie s komunikáciou cez GSM. Na trhu sa vyskytujú rôzne výrobky, ktoré lákajú zákazníkov skôr dizajnom a cenou, v praxi však často zlyhávajú vtedy, keď sú najviac potrebné... V neposlednom rade odporúčame inštaláciu autoalarmu zveriť do rúk odborníkovi s príslušným povolením (licencia na montáž zabezpečovacích zariadení) – žiadajte ho od inštalačnej firmy! Zle vykonaná inštalácia výrazne znižuje bezpečnosť celého zariadenia!
Otázky, či sú cenové náklady spojené s inštaláciou primerané, je lepšie si zodpovedať pred návštevou zlodeja. Neskôr už obvykle nie je čo riešiť. Navyše máte možnosť zjednať zľavy na poistnom. Uvedomte si tiež, že odbornou inštaláciou kvalitného zariadenia s dlhodobou zárukou predídete možným problémom, napr. pri prípadnom servisnom zásahu v budúcnosti alebo poistnej udalosti.
8. Záver
Vybrali Ste si ako chrániť auto? Aký zabezpečovací systém namontovať do vozidla? Ak máte drahé vozidlo, alebo prepravujete drahý tovar odporúčam (GSM/GPS) autoalarm a vyhľadávací systém GP-Jack III s aktívnou knihou jázd, alebo Athos-Jack s mechanickým zabezpečením. Vysokú úroveň ochrany zabezpečí aj kombinácia GPS autoalarm CA 2103BT Athos a kvalitný zámok riadiacej páky (imobilizér). Minimálny základ ochrany vozidla by mal tvoriť kvalitný dvojcestný, alebo jednocestný autoalarm. Vhodným doplnením zabezpečenia sú aj fólie na sklo, ktoré v prípade nehody ochánia posádku vozidla pred črepinami, bránia nechceným pohľadom do vozidla a pri kombinácii s bezpečnostnou fóliou podstatne sťažia rozbitie skla.