Od ktorého dodávateľa a na čo si dať pozor pred objednávkou?
GPS monitoringu a GSM systémom lokalizácie sa venujem od začiatku ich vzniku na Slovensku. Prvé montáže do vozidiel sme robili už v roku 1999. Je pravda, že celkom prvé systémy boli skôr určené do iných prostredí ako do vozidiel a do vozidiel boli len vyskladané z bežne dostupných modulov a súčiastok s čím súvisela pomerne vysoká kľudová spotreba a slabšia odolnosť voči vibráciám a zmene teplôt, to malo za následok zvýšené nároky na servis a údržbu, čo im trochu pokazilo renomé.
Napríklad na prenos informácii po GSM sieti sa využívali špeciálne upravené bežné akciové mobilné telefóny operátorov. U konkurencie som videl riešenia keď do mobilu bol len zasunutý dátový kábel. Neviem prečo som si teraz spomenul na prvé mobilné telefóny veľkosti akumulátora. Niektoré riešenia boli navrhnuté tak, že údaje zo zariadenia sa manuálne sťahovali do počítača (buď z krabičky v aute, alebo sa krabička doniesla k počítaču), ale väčšina posielala údaje cez GSM sieť do počítača. No ale aj napriek tomu zariadenia fungovali a po zavedení sa mnohí majitelia veľmi čudovali ako je možné, že obchodní zástupcovia, ktorí roky vykazovali mesačne 5 až 7000km, zrazu v Novembri čo bol vždy najsilnejší mesiac vykázali od 960 do 1200km a takmer bez nadčasov. Ťažko sa mi odhaduje návratnosť investície do satelitnej knihy jázd, od väčšiny užívateľov som dostal na túto otázku odpoveď formou "úsmev Mona Lisa" , ale môj odhad je tak 3 až 6 mesiacov. Dôležitejšie je, že ešte nikto mi nepovedal, že sa to neoplatilo. Vývoj išiel ďalej a dnešné moderné zariadenia majú veľkosť menšiu ako krabička od cigariet, profesionálny vzhľad a dokážu sledovať veľmi veľa rôznych veličín a aj cena je oveľa príjemnejšia ako v začiatkoch.
Tu je desať všeobecných rád, ktoré Vám odporúčam pri nákupe dodržať, alebo aspoň zvážiť:
- Vyberte si firmu z Vášho okolia hlavne montáže pre nákladné vozidlá a pracovné stroje, kde následná údržba a servis pri účtovaní dopravy môže zariadenie výrazne predražiť. Firmu, ktorá je na trhu aspoň 5 rokov, má dostatočný počet stredísk, zamestnancov a licenciu na prevádzku technickej služby. Pozor! Veľa firiem, ktoré ponúkajú GPS monitorovanie sú len jeden, alebo dvaja ľudia celá firma. V lepšom prípade sa jedná len o montérov renomovaného systému, takže pri zániku takej firmy, prídete len o záruku na montážne práce, ale systém Vám bude naďalej fungovať a pri poruche sa nájdete niekto schopný prevziať servis. V tomto prípade by som Vám odporúčal kúpiť systém priamo od dodávateľa a hoci ho nakoniec budú montovať vyššie spomenutí montéri vyhnete sa problémom zo zárukou, budete mať k dispozícii širšiu servisnú sieť a cenový rozdiel je minimálny. Horšie je ak sa jedná o firmu typu chytiť niekoľko väčších zákaziek a zmiznúť. Poznávacie znamenie: Majú veľmi dobré prezentácie, pekné obleky, najnižšie ceny a určite za nimi stojí významný zahraničný partner, ak máte podozrenie odporúčam si pozrieť ich dielne, najradšej montujú priamo u zákazníka, alebo v dočasne prenajatých priestoroch.
- Preverte, či systémom generované zostavy Vám budú akceptovať daňové úrady.
- Pozrite sa na zariadenie, ktoré sa bude do Vášho vozidla montovať, jeho vzhľad Vám veľa napovie. Ak je zariadenie v univerzálnej kovovej, alebo plastovej krabičke neodporúčam. V týchto krabičkách môžu byť len moduly vyrobené špeciálne pre sledovanie, alebo úpravu nejakej veličiny (napr. prispôsobovací člen palivovej sondy, snímač teploty, zdvihu, zapnutia spotrebiča,...), kde je nutná kusová, alebo malosériová výroba.
- Opýtajte sa aká je kľudová spotreba zariadenia, ináč sa Vám môže stať, že Vašou prvoradou úlohou pri návrate do firmy po niekoľkých dňoch voľna bude dobíjanie akumulátorov a zháňanie štartovacích káblov. Ak je priemerná kľudová spotreba systému viac ako 40mA systém neodporúčam. Moderné zariadenia majú priemernú kľudovú spotrebu pod 10mA. ( Priemerná kľudová spotreba systému GV300 je 1mA, UniTrack a UniTrack Fox je 4mA).
- Najprv si položte otázku čo očakávate od GPS monitorovania vozidiel. Jednotlivé očakávania a otázky na systém si zapíšte v bodoch. Takto jasne formulované požiadavky Vám ušetria veľa času a vyhnete sa zbytočnému nedorozumeniu a sklamaniu, hlavne pri špeciálnych požiadavkách.
- Ak požadujete špeciálne funkcie od systému, odporúčam, aby Ste okrem obchodníka jednali aj s technikom, lebo systém môže funkciu podporovať, ale bude fungovať celkom ináč ako si predstavujete, alebo pre niektoré vozidlá bude nedostupná. (Pozor! Často sa obchodníci snažia predať systém za každú cenu a nasľubujú čo len chcete.)
- Upozornenie! Najlacnejšie riešenie nie je najlepšie aj keď to asi tak vyzerá, lebo mnohí keď nájdu tú "správnu cenu" sami seba presvedčia, že im to bude robiť presne to isté čo to drahé len za menej peňazí. Verte mi, že nebude. Je to ako keď chcete ísť na dovolenku k moru, vyberiete si Chorvátsko, kde pobyt stojí od 400 do 600€ a vo výklade zbadáte nápis "SUPER DOVOLENKA PRI SLOVENSKOM MORI LEN ZA 200€". Veď more ako more a ide sa na Šíravu.
- Určite si pozrite demo verziu systému na webe, ktorý si chcete vybrať jednak zistite či ním generované zostavy Vám vyhovujú, či výstupy budete vedieť zapracovať do vlastných databáz, lebo mať len googlom preložené zahraničné stránky nie je najvýhodnejšie riešenie. Tiež Vám to môže výrazne pomôcť pri výbere systému. Serióznejšie firmy majú demo verzie voľne dostupné, kvalitné nápovede a do demoúčtov zaradia živé vozidla, teda vozidla ktoré normálne jazdia. Niektoré firmy majú voľne k dispozícii iba ukážky tlače zostáv, ale na žiadosť Vám sprístupnia demoúčet. Demo verzie našich systémov si môžete pozrieť v časti Vstup do knihy jázd.
- Ak už máte systém vybraný, pre viac ako 5 montáži vyrobte zoznam vozidiel, ako podklad pre budúci harmonogram montáži. Poradové č., Typ, EČ, VIN, Meno vodiča, Tel., Dátum montáže, špecifikácia čo všetko sa do daného vozidla montuje ak nie sú montáže rovnaké.
- Po montáži nasleduje zaškolenie obsluhy a písomné potvrdenie od vodičov, že boli oboznámení o inštalovaní monitorovacieho systému do vozidiel. Ak chcete systém montovať utajene odporúčam výstupy zo systému iba pre vlastnú potrebu. V opačnom prípade sa Vám môže stať, že na súde sa nebude riešiť vodičová čierna jazda, lebo túto informáciu Ste získali protizákonne, ale sa dozviete aké jeho práva a slobody boli porušené a akú duševnú ujmu utrpel tým, že bol sledovaný.